Preskoči na glavni sadržaj

Virginia Woolf: Vlastita soba - nevjerojatno aktualan, živ tekst

Dok sam pisala doktorat, sin mi je bio mali, živjeli smo u malom stanu i nisam imala vlastitu sobu u kojoj bih mogla zatvoriti vrata, koncentrirati se i raditi. Zato sam vječno zahvalna ljudima koji su mi tada omogućili prostor za rad. Tako je i mnogim ženama koje poznajem - bježe u knjižnice, čitaonice, pišu po kafićima ili klupama u parku... Jer da bi nastao neki znanstveni rad ili neko književno djelo - potreban nam je mir, tišina, neometanost, uron u svijet duha koji je toliko različit od onih svakodnevnih, bučnih, rascjepkanih načina bivanja koje svi uglavnom živimo. 

Zato nije čudno da sam nekoliko puta u raznim fazama života čitala esej Virginije Woolf Vlastita soba (objavljen 2003. u Centru za ženske studije u prijevodu Ive Grgić). O tom tekstu smo u siječnju razgovarali na čitateljskoj radionici Kabinet čuda koja se odvija u Knjižari Fraktura a financira je Grad Zagreb.

Vlastita soba je prvi put objavljena 1929. godine, na samom početku feminističkog pokreta, koji je tada uglavnom bio fokusiran na to da žene dobiju pravo glasa. Virginia Woolf tu prebacuje pravno pitanje na žensku svakodnevicu – pita se kakvi su društveni i ekonomski preduvjeti nužni za nastanak umjetničkih djela? Piše da umjetničko stvaranje nikome nije lako: "Općenito su protiv toga materijalne okolnosti. Psi laju, ljudi ometaju, novac se mora zaraditi, zdravlje može popustiti. Nadalje, ono što zaoštrava sve te teškoće i čini ih još nepodnošljivijima jest dobro poznata ravnodušnost svijeta. On od ljudi ne traži da pišu pjesme, romane i priče, njemu sve to ne treba." (54)

A ženama su - piše ona nadalje - okolnosti za stvaranje bile još teže, osobito u njezino vrijeme. Nisu bile obrazovane, nisu imale privatnosti ni slobodnog vremena ni novca, niti bi ih tko ohrabrivao da stvaraju.... Zato je najpoznatija teza ovog eseja da žena koja želi pisati treba imali vlastitu sobu i godišnji prihod - to će joj omogućiti prostor za koncentriran rad i rasteretiti je svakodnevnih materijalnih briga. Pa iako su se za žene u međuvremenu brojne stvari promijenile na bolje, mnoge od njih još uvijek nemaju ni prostor, ni financije, ni podršku za stvaranje. I zato je ovaj tekst van vremena, nevjerojatno univerzalan i aktualan. Virginia Woolf ovdje otvara brojne teme - od toga što znači "ženska književnost" do toga zašto su ženama koje pišu važne prethodnice te kojim bi stilom mogle pisati jednom kad više žena slobodno propiše. 

Virginiju Woolf naravno ne čitamo samo zbog tema koje otvara - njezini su tekstovi stilski nevjerojatni - ona je čarobnjakinja riječi i divno primjećuje detalje, duhovita je i voli otvarati pitanja i ostavljati ih bez odgovora, dajući vam tako mrvice za razmišljanje. Svidjelo mi se i kako razlučuje vlastiti proces razmišljanja. 

O svojoj misli piše ovako:

Svake bi se minuta zanjihala amo-tamo među odrazima i biljkama, puštajući da je voda podigne i potopi, sve dok se na kraju konopca – poznajete taj mali trzaj – nije iznenada pojavilo klupko ideja; slijedilo je oprezno opuštanje i pažljivo izvlačenje. Ali jao, kako je malenom, kako beznačajnom izgledala ta moja misao; riba kakvu dobar ribar vraća u vodu da naraste pa da jednoga dana bude vrijedna pripreme i jela. (…) No premda malena, imala je ipak tajanstvenu osobinu svoje vrste – vraćena u duh, odjednom je postala vrlo uzbudljiva i značajna; pa kako se koprcala i tonula i bljeskala na sve strane, uspjenila je toliko ideja da nisam više mogla mirno sjediti. 

O razmišljanju i procesu pisanja i čitanja Virginia Woolf piše i u Dnevniku spisateljice koji je nedavno objavljen u prijevodu Ande Bukvić Pažin (Bodoni, 2024.) To je divna, posebna knjiga za opetovana čitanja i razmišljanja, nemojte je propustiti!


Pogledajte preporuku za čitanje Vlastite sobe: https://www.youtube.com/watch?v=27NN2QShZbc&t=250s  

Kabinet čuda odvija se u Knjižari Fraktura u organizaciji udruge Blaberon, a financira ga Grad Zagreb. 






--  Marija  --

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Wisława Szymborska - Svijet koji nije od ovoga svijeta

Jako mi se svidjelo što je na inauguraciji novog američkog predsjednika mlada pjesnikinja Amanda Gorman gorljivo recitirala svoju poeziju. To je nešto posebno, da poezija ima veliku ulogu na ovako velikom događaju kojeg prati cijeli svijet. Podsjetilo me to na činjenicu da poezija može biti - i trebala bi biti - upotrebljiva. Mislim da je na to mislila Divna Zečević kad je 1973. u dnevnik zapisala:  Pjesme volim objavljivati u dnevnim ili tjednim novinama ali nikako ne u časopisima. Želim da pjesma stigne do onoga kome je namijenjena i ne volim pomisao da mi pjesma leži u časopisu izložena kao u vitrini do koje će doći, ako dođu, rijetki posjetioci. Ne volim vidjeti svoju pjesmu u književnom časopisu pritisnutu kao leptira ili kao biljku u herbariju. Mnogo više volim da se pjesma na novinskom papiru povlači pod nogama ili da se njome zamotaju cipele koje se nose na popravak. Ipak ima u tom slučaju više nade da će nekome pogled zapeti ako ništa barem na naslovu – pa da pomisli ak...

Čitateljska radionica Kabinet čuda

Cijeli život čitam i volim s drugima razgovarati o pročitanim knjigama. Zato nije čudno da me zanimaju programi za poticanje čitanja.  Zato sam osmislila čitateljsku radionicu  Kabinet čuda - neku vrstu čitateljskog kluba. Sastajemo se jednom mjesečno u knjižari Fraktura  i raspravljamo o unaprijed dogovorenoj knjizi. Prvi sastanak je bio u siječnju 2021. Za vrijeme nepovoljne epidemiološke situacije sastanci su se odvijali preko zooma. Književna djela koja čitamo u programu biram po njihovim umjetničkim karakteristikama ali zanima me i njihova društvena relevantnost. Radionice nam svima nude ugodno provedeno vrijeme, ali i više od toga. Vjerujem da se društveni i politički potencijal književnosti ostvaruje kroz aktivno, kritičko čitanje i živu raspravu. Zbog različitih mišljenja o tekstu počinjemo šire razmišljati i zajedno osvještavamo utopijski potencijal književnosti – neke nas knjige doslovno pomiču s mjesta , potiču nas na mišljenje o stvarima o kojima bez tih tekst...

Ivana Đula: Anatomija pauze

Poezija je nepredvidivost, ona izražava ono o čemu se ne može govoriti, najbolja je kao pokušaj, kao mucanje, traganje za izrazom kojim ćemo doprijeti malo bliže osjećajnosti, malo bliže istini, malo bliže onome što nas muči. I nerijetko se dogodi da nas pronađe kad ni sami ne znamo da nam treba, kao da idemo kroz život postavljajući pitanja, a onda nam određena pjesma u pravom trenutku padne u krilo. I ne daje nam odgovore, jer umjetnost je uvijek pitanje, ali pomogne nam misliti i bivati dalje, kretati se kroz život s određenom jasnoćom koja prije čitanja te poezije za nas nije postojala. U posljednje vrijeme često razmišljam o tišini, sporosti, strpljenju, koncentraciji, čekanju, puzanju - svemu što je suprotstavljeno brzini, hektičnosti, užurbanosti, moranju, trčanju, rokovima i materijalnosti ovoga što danas živimo. Dakle razmišljam o pauzi. I onda mi u krilo padne knjižica poezije dramaturginje Ivane Đule  Anatomija pauze (Oaza Books, 2021). Prvi dio knjige se sastoji od cik...