Preskoči na glavni sadržaj

Dnevnik Victora Klemperera - vječno aktualan

Na zadnjem susretu Kabineta čuda razgovarali smo o dnevniku Victora Klemperera, Želim svjedočiti do kraja (Disput, prev. Damjan Lalović).


Dnevnik nam se svidio, neke je čak jako uvukao u čitanje, kao da je napeti triler... Nekolicina je rekla da im je za ovo anksiozno vrijeme knjiga bila malo preteška pa je nisu mogli čitati. Dosta smo razgovarali o formi ove knjige - to je dnevnik, mnogi nisu navikli na dnevničku formu, ali bilo im je to i osvježenje, jedan novi, osobni pogled na događaje vezane za nacističku vlast u Njemačkoj u Drugom svjetskom ratu, dakle događaje koje dobro poznajemo iz drugih romana i iz historiografije.... No ovdje se radi o jednom subjektivnom pogledu na događaje, o čovjeku koji bez ikakve patetike i često u kratkim crtama opisuje svoj život u nacističkoj Njemačkoj.

Victor Klemperer (1881-1960) dnevnik je počeo pisati već sa 17 godina, a ovaj izbor obuhvaća razdoblje od 1933. do 1945. godine. Na početku nacističke vladavine Klemperer je bio profesor filologije na Višoj tehničkoj školi i kad su počele promjene u njegovom svakodnevnom životu zbog toga što je bio Židov, njegovo se dnevničko traganje za sobom u svijetu pretvorilo u osjećaj dužnosti da treba događaje zapisati da se ne bi zaboravili. 

Iz teksta njegova dnevnika dobro se vidi kako je fašizam polako puštao svoje pipce. Prvo se kod građana gradio animozitet prema Židovima, a postepeno se za Židove uvodio niz ograničavajućih zakona – u početku navečer iza osam sati trebaju biti kući, pa su im zabranjeni radio i telefon, da bi im ubrzo uskratili pretplate na časopise, korištenje javnog prijevoza, kupovanje cigara i cvijeća, pa su za koji mjesec trebali predati sve pisaće mašine, nakon nekog vremena bicikle, pa kućne ljubimce, a od 1941. nosili su prišivenu zvijezdu.

Ovaj je dnevnik kombinacija privatnog i javnog - autor istovremeno bilježi društvene promjene i privatne sitnice, svoja razmišljanja o brojnim važnim temama. Iz svega toga dobro se vidi kakav je bio čovjek. Skeptični, autoironični karakter, pozorni promatrač, dobar analitičar, lingvist koji savršeno može analizirati nacističke medijske poruke, a bilo je u njemu i nešto kontradiktorno - kao i u svima nama. Bio je jako odlučan zapisivati događaje (iako je to stavljalo njegov život i život njegove supruge u opasnost), a istovremeno je u nekim stvarima bio nepraktičan, nespretan, hipohondar, i slab.

U Hrvatskoj je prevedena i u Disputu objavljena i Klempererova filološka knjiga LTI: Bilježnica filologa. Tu je iz dnevničkih zapisa izvukao dijelove koji se odnose na svakodnevnu jezičnu praksu i govorne propagandne instrumente nacističkog režima kojima je ideologizirano mišljenje i ponašanje.


S obzirom na to da je Klemperer kao Židov u nacističkoj Njemačkoj proživio razne strahote - pitali smo se zašto je ostao u Njemačkoj, kako to da nije otišao van iz zemlje, kao mnogi njegovi prijatelji, članovi obitelji i kolege?  Je li bio toliko naivan da nije shvaćao ozbiljnost situacije u kojoj se našao? Zaključili smo da to nije razlog -  ostao je jer je kao lingvist pripadao njemačkom jeziku i kulturi, a možda i zato što mu je, kako je vrijeme odmicalo, bilo sve teže otići. U ovom je dnevniku zanimljivo i pitanje identiteta - Klemperer je Nijemac, patriot koji voli svoje nijemstvo i zato se srami postupaka nacista, postupanje prema Židovima za njega je "sramota za Njemačku". Zato je imao još jedan motiv za ostati - želio je da ta zemlja jednom postane vrijedna življenja - i u tome je želio sudjelovati. 

Dnevnik mu je bio silno važan, puno je zbog njega riskirao, spomenuli smo i Viktora Frankla koji u knjizi Čovjekovo traganje za smislom (prev. Suzana Keleković, Planetopija) piše da su logor lakše preživjeli oni koji su imali neki cilj za "poslije", za period u kojem će se vratiti normalnost. Dnevnik je Klempereru možda bio ta nada, to sidro koje ga je držalo i davalo mu dodatni optimizam. 

Događaje u Klempererovom dnevniku povezivali smo sa sadašnjim ratom (neke je podsjetio na njihovo iskustvo Domovinskog rata), citirali smo dijelove dnevnika u kojima se on pita što je to napredak:

A svakog dana iznova i svakog dana sve jače pogađa me trivijalna antiteza: stvaraju se tako silne stvari, radio, zrakoplov, zvučni film, a ne mogu se iskorijeniti najbezumnija glupost, primitivnost i bestijalnost – sve izumljivanje svodi se na ubijanje i rat. 31. siječnja 1938.

Zastrašujuće je da ova pitanja možemo postaviti i danas, usred smo još jednog rata, a tehnološki napredak sve je veći i veći... 

Zaključili smo da bi svi trebali pročitati Klempererov dnevnik, ta knjiga bi trebala biti u srednjoškolskoj lektiri, jer vrlo dobro pokazuje običnog čovjeka koji se nađe usred strašnih, neljudskih okolnosti. Pitali smo se mogu li nas ovakve knjige sve nagnati na mišljenje o drugima, mogu li nas opametiti... Netko je lijepo rekao: Nepoćudnost je konstantna, samo se mijenjaju kriteriji po kojima je netko nepoćudan. 

Čitajte pametnog i senzibilnog Victora Klemperera, razmišljajte zajedno s njim o tome kako se društvo odnosi prema pojedincu, o tome koja je povezanost jezika i mišljenja, i u što se naša normalnost preko noći može pretvoriti. Treba ga čitati i zato jer je to tekst u kojem se dobro vidi da čovjek i u najgorim uvjetima može naći zrnca ljepote i ljudskosti.  

Kad je dnevnik tek izašao, pisala sam kritiku koja se može pročitati ovdje: https://marijaottfranolic.blogspot.com/2019/02/fascinantni-dnevnicki-zapisi-victora.html

Osim toga, dnevnik Victora Klemperera objavljen je u meni dragoj i značajnoj biblioteci "Svagdan" u kojoj je izašao i moj izbor iz dnevnika Divne Zečević (o kojem je pisala Anda Bukvić Pažin ), zatim, u Svagdanu je izašao i divni dnevnik Benna Meyera Wehlacka o kojem sam pisala https://gkr.hr/Magazin/Prikazi/Hodanja-ceznje-berlinsko-zagrebacki-dnevnik-1970-1977.-knjiga-za-mirnu-plovidbu-kroz-poplavu-samohvale-povrsnosti-i-buke 

Kabinet čuda sam ja osmislila, a odvija se u suradnji udruge Blaberon i knjižare Fraktura
Financira ga Grad Zagreb








--- Marija ---





Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Wisława Szymborska - Svijet koji nije od ovoga svijeta

Jako mi se svidjelo što je na inauguraciji novog američkog predsjednika mlada pjesnikinja Amanda Gorman gorljivo recitirala svoju poeziju. To je nešto posebno, da poezija ima veliku ulogu na ovako velikom događaju kojeg prati cijeli svijet. Podsjetilo me to na činjenicu da poezija može biti - i trebala bi biti - upotrebljiva. Mislim da je na to mislila Divna Zečević kad je 1973. u dnevnik zapisala:  Pjesme volim objavljivati u dnevnim ili tjednim novinama ali nikako ne u časopisima. Želim da pjesma stigne do onoga kome je namijenjena i ne volim pomisao da mi pjesma leži u časopisu izložena kao u vitrini do koje će doći, ako dođu, rijetki posjetioci. Ne volim vidjeti svoju pjesmu u književnom časopisu pritisnutu kao leptira ili kao biljku u herbariju. Mnogo više volim da se pjesma na novinskom papiru povlači pod nogama ili da se njome zamotaju cipele koje se nose na popravak. Ipak ima u tom slučaju više nade da će nekome pogled zapeti ako ništa barem na naslovu – pa da pomisli ak...

Čitateljska radionica Kabinet čuda

Cijeli život čitam i volim s drugima razgovarati o pročitanim knjigama. Zato nije čudno da me zanimaju programi za poticanje čitanja.  Zato sam osmislila čitateljsku radionicu  Kabinet čuda - neku vrstu čitateljskog kluba. Sastajemo se jednom mjesečno u knjižari Fraktura  i raspravljamo o unaprijed dogovorenoj knjizi. Prvi sastanak je bio u siječnju 2021. Za vrijeme nepovoljne epidemiološke situacije sastanci su se odvijali preko zooma. Književna djela koja čitamo u programu biram po njihovim umjetničkim karakteristikama ali zanima me i njihova društvena relevantnost. Radionice nam svima nude ugodno provedeno vrijeme, ali i više od toga. Vjerujem da se društveni i politički potencijal književnosti ostvaruje kroz aktivno, kritičko čitanje i živu raspravu. Zbog različitih mišljenja o tekstu počinjemo šire razmišljati i zajedno osvještavamo utopijski potencijal književnosti – neke nas knjige doslovno pomiču s mjesta , potiču nas na mišljenje o stvarima o kojima bez tih tekst...

Ivana Đula: Anatomija pauze

Poezija je nepredvidivost, ona izražava ono o čemu se ne može govoriti, najbolja je kao pokušaj, kao mucanje, traganje za izrazom kojim ćemo doprijeti malo bliže osjećajnosti, malo bliže istini, malo bliže onome što nas muči. I nerijetko se dogodi da nas pronađe kad ni sami ne znamo da nam treba, kao da idemo kroz život postavljajući pitanja, a onda nam određena pjesma u pravom trenutku padne u krilo. I ne daje nam odgovore, jer umjetnost je uvijek pitanje, ali pomogne nam misliti i bivati dalje, kretati se kroz život s određenom jasnoćom koja prije čitanja te poezije za nas nije postojala. U posljednje vrijeme često razmišljam o tišini, sporosti, strpljenju, koncentraciji, čekanju, puzanju - svemu što je suprotstavljeno brzini, hektičnosti, užurbanosti, moranju, trčanju, rokovima i materijalnosti ovoga što danas živimo. Dakle razmišljam o pauzi. I onda mi u krilo padne knjižica poezije dramaturginje Ivane Đule  Anatomija pauze (Oaza Books, 2021). Prvi dio knjige se sastoji od cik...