Preskoči na glavni sadržaj

Salman Rushdie - Harun i more priča

Jeste li se ikada zapitali otkuda dolaze priče? Otkuda sve te kreativne ideje, pjesme, rime, nove riječi? Nastaju li one kao rezultat socijalizacije ili kontemplacije? Možda u našim glavama postoje neki djelići, krhotine raznih ideja koje se s vremenom spajaju u koliko-toliko koherentnu cjelinu, a možda su te priče i ideje već završene, gotove, samo čekaju na nekom drvetu ili oblaku ili u zraku, u očekivanju da ih neka kreativna, senzibilna i osjetljiva duša dođe "pokupiti", udahnuti, pa ispisati i uobličiti.


Divan, bajkovit odgovor na pitanje otkuda dolaze priče krije se u knjizi Salmana Rushdieja: Harun i more priča (Vuković & Runjić, prev. Igor Grbić, 2000., originalno izdanje 1990.). 

Salman Rushdie je napisao ovaj roman dvije godine nakon što je postao meta islamskih fundamentalista koji su bogohulnim smatrali njegov roman Sotonski stihovi (Kvrga izdavaštvo, prev. Nikola Miličević, 2000.). 

Dakle, u vrijeme pisanja romana Harun i more priča Rushdie je proveo već dvije godine skrivajući se i živeći pod policijskom zaštitom. Zato nije čudno da ova priča, napisana podjednako za djecu i za odrasle a posvećena njegovom sinu, progovara o važnosti slobode govora i pričanja priča. I izgleda da je to lekcija koju stalno iznova treba ponavljati, jer nedavno je Salmana Rushdieja usred New Yorka napao mladi islamski fundamentalist - navodno na temelju samo nekoliko pročitanih stranica iz romana?

Harun i more priča

U jednom vrlo tužnom gradu živio je Harun sa svojim ocem Rašidom Kalifom. Rašid je bio toliko dobar pripovjedač da su čak i mnogobrojne gradske krave lutalice zastajale i ćulile uši (7) kad je pričao svoje priče, toliko dobar da su ga nazivali Oceanom Ideja. No nakon što ga je Harunova majka napustila sa susjedom, Rašid Kalifa izgubio je dar pripovijedanja i odjednom, preko noći, ostao bez svojih priča. Upravo mu je taj susjed uputio onu ubitačnu rečenicu koju često čuju kreativni ljudi koji se bave nečim nevidljivim i za većinu ljudi beskorisnim: 

Koja korist od priča koje čak nisu ni istinite? 11

I tu kreće fabula ove dosta klasične priče u kojoj junak - Rašidov sin Harun - odlazi u nepoznatu zemlju ne bi li spasio oca, vratio mu moć pripovijedanja i istovremeno pomogao svom tužnom gradu. Haruna pokreće ideja da mora vratiti očev dar - ne samo zato što će to ocu puno značiti - već i zato što je znao: Stvarni je svijet prepun čarolije, pa je onda lako moguće da su i čarobni svjetovi stvarni. (40)

Salman Rushdie


Tijekom putovanja ovaj će se mladi i pomalo naivni, ali zapravo vrlo hrabri junak, susresti s raznim čudesima - primjerice, Vodeni Duh Akko otpratit će ga do Oceana priča:

On pogleda u vodu i opazi da se sastoji od tisuću tisuću tisuću i jedne različite struje, a svaka je bila drukčije boje i utkivala se i istkivala iz druge poput tekuće tapiserije od čije je složenosti zastajao dah. Akko objasni da se radi o Rijekama Priča, da svaka obojena nit predstavlja i sadrži po jednu priču. Različiti dijelovi Oceana sadržavaju i različite vrste priča, a kako su se ovdje mogle naći sve ikad ispričane, ali i mnoge koje su još uvijek prolazile kroz postupak smišljanja, Ocean Rijeka priča bio je zapravo najveća knjižnica u svemiru. Budući pak da su se ovdje priče čuvale u tekućem obliku, zadržavale su one sposobnost da se promijene, postanu novim inačicama sebe samih, združe s drugim pričama i pretvore opet u neke nove. Za razliku od knjižnice s knjigama, Ocean Rijeka Priča bio je stoga daleko više od skladišta nevjerojatnih priča. Nije bio mrtav, već živ. 62-3

Dakle Harun saznaje otkud dolaze priče, ali u pomalo zao čas, jer Ocean je sve zagađeniji i priče su se pobrkale (Neki su se omiljeni ljubavni romani pretvorili u duge popise za kupovinu, 72), a za to je kriv ozloglašeni Khatam-Šud (Zakleti Neprijatelj svih priča, pa čak i Jezika samog, Knez Šutnje i Dušmanin Govora) čiji podanici imaju zašivena usta i prema njegovim naredbama proizvode otrov koji truje Oceanove vode. 



Kad se Harun nakon mnogih peripetija susretne s tim zlim gospodarem, upitat će ga zašto truje Ocean kad su priče zabavne? A Khatam-Šud će mu odvratiti tipičnom autokratskom logikom zbog koje se odavno i opetovano zabranjuju knjige: svijet ne postoji da bismo se zabavljali, već da bismo njime upravljali! A pričama se ne može upravljati, uvjeren je Khatam-Šud, i zato ih treba uništiti, doslovce začepiti izvor iz kojeg se ulijevaju u Ocean priča.  

Ali Harun je na strani dobra i udružit će se s neprijateljima Khatam-Šuda iz grada Gap koji žele spasiti priče i doći će do rata između svjetla i tame, topline i leda, brbljanja i tišine, ljubavi i mržnje... 

Roman Harun i more priča funkcionira kao uokvirena priča i ima dosta elemenata koji podsjećaju na Tisuću i jednu noć, čak su i imena glavnih likova izvedena iz imena bagdadskog kalifa Haruna al-Rašida koji se pojavljuje u mnogim pričama Tisuću i jedne noći. Vrlo je metaforičan i ima mnoga svojstva usmenog pripovijedanja, a neke elemente preuzima i iz perzijske poeme Faridudina Atara Jezik ptica (prev. Sanda Hržić, Planetopija, 2019.). 



Harun i more priča je lijepo napisan roman za djecu koju će zabaviti putovanje, pustolovina i završna bitka dobra i zla, a susrest će tu i mnoge čudesne riječi: u autobusu se voze blato-čovjek i blato-žena, dolina u koju odlaze zove se Koš-Mar, što je značilo još i Noćnu Moru, a da bi se čovjek "probudio unutar sna" treba jesti mjesec-bobe... Tu su i čudesna bića, primjerice vrlo korisne Ribe Mnogoždrijelke koje imaju mnoga usta. One su "umjetnice gladi" – gutaju priče na sva usta, a u njihovim utrobama komadići priča nadovezuju se jedna na drugu i onda nastaju nove priče!

Harun i more priča svakako je i roman za odrasle koji će u njemu iščitati razne važne univerzalne teme. Rushdie brani maštanje i slobodu govora koja mora podrazumijevati i mogućnost kritike (nasuprot sitnim činovničkim dušama koje u svojoj ignoranciji žele zabraniti slobodno mišljenje i stvaranje). Ne smijemo biti reducirani na jednu priču ili jednu istinu - o tome najbolje može govoriti upravo Salman Rushdie kojega već desetljećima napadaju zbog jedne knjige. Dakle zbog fikcije proizašle iz njegove mašte, a ne jedne istine zapisane u kamenu. Stvari nisu crno-bijele i opasno je takvima ih shvaćati. O tome jako lijepo govori Chimamanda Ngozi Adichie u TED talku The Danger of a Single Story





Salman Rushdie u romanu Harun i more priča razmatra važnost mita i pripovijedanja za naš cjelokupni život, jer upravo od njih kreću važna umjetnička djela koja nas iz generacije u generaciju uljuđuju i duhovno unaprjeđuju. Osvrće se i na tanku liniju između mašte i stvarnosti - Vodeni Duh Akko govori: Vjeruj vlastitim očima i uvalit ćeš se u gomilu nevolja, gabulu, gužvu. (53) 

I zaista, to što je neka priča izmišljena još uvijek ne znači da nije i stvarna. Ne omogućava li nam upravo ono što je nestvarno, izmaštano, onostrano - da bolje razumijemo stvarnost koju živimo, u njezinim raznolikim nijansama? Zato čitajte Haruna i more priča, jer, uza sve zanimljive likove, to je najviše roman o pripovijedanju, a priče su njegovi glavni likovi. 




---  Marija  ---

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Wisława Szymborska - Svijet koji nije od ovoga svijeta

Jako mi se svidjelo što je na inauguraciji novog američkog predsjednika mlada pjesnikinja Amanda Gorman gorljivo recitirala svoju poeziju. To je nešto posebno, da poezija ima veliku ulogu na ovako velikom događaju kojeg prati cijeli svijet. Podsjetilo me to na činjenicu da poezija može biti - i trebala bi biti - upotrebljiva. Mislim da je na to mislila Divna Zečević kad je 1973. u dnevnik zapisala:  Pjesme volim objavljivati u dnevnim ili tjednim novinama ali nikako ne u časopisima. Želim da pjesma stigne do onoga kome je namijenjena i ne volim pomisao da mi pjesma leži u časopisu izložena kao u vitrini do koje će doći, ako dođu, rijetki posjetioci. Ne volim vidjeti svoju pjesmu u književnom časopisu pritisnutu kao leptira ili kao biljku u herbariju. Mnogo više volim da se pjesma na novinskom papiru povlači pod nogama ili da se njome zamotaju cipele koje se nose na popravak. Ipak ima u tom slučaju više nade da će nekome pogled zapeti ako ništa barem na naslovu – pa da pomisli ak...

Čitateljska radionica Kabinet čuda

Cijeli život čitam i volim s drugima razgovarati o pročitanim knjigama. Zato nije čudno da me zanimaju programi za poticanje čitanja.  Zato sam osmislila čitateljsku radionicu  Kabinet čuda - neku vrstu čitateljskog kluba. Sastajemo se jednom mjesečno u knjižari Fraktura  i raspravljamo o unaprijed dogovorenoj knjizi. Prvi sastanak je bio u siječnju 2021. Za vrijeme nepovoljne epidemiološke situacije sastanci su se odvijali preko zooma. Književna djela koja čitamo u programu biram po njihovim umjetničkim karakteristikama ali zanima me i njihova društvena relevantnost. Radionice nam svima nude ugodno provedeno vrijeme, ali i više od toga. Vjerujem da se društveni i politički potencijal književnosti ostvaruje kroz aktivno, kritičko čitanje i živu raspravu. Zbog različitih mišljenja o tekstu počinjemo šire razmišljati i zajedno osvještavamo utopijski potencijal književnosti – neke nas knjige doslovno pomiču s mjesta , potiču nas na mišljenje o stvarima o kojima bez tih tekst...

Ivana Đula: Anatomija pauze

Poezija je nepredvidivost, ona izražava ono o čemu se ne može govoriti, najbolja je kao pokušaj, kao mucanje, traganje za izrazom kojim ćemo doprijeti malo bliže osjećajnosti, malo bliže istini, malo bliže onome što nas muči. I nerijetko se dogodi da nas pronađe kad ni sami ne znamo da nam treba, kao da idemo kroz život postavljajući pitanja, a onda nam određena pjesma u pravom trenutku padne u krilo. I ne daje nam odgovore, jer umjetnost je uvijek pitanje, ali pomogne nam misliti i bivati dalje, kretati se kroz život s određenom jasnoćom koja prije čitanja te poezije za nas nije postojala. U posljednje vrijeme često razmišljam o tišini, sporosti, strpljenju, koncentraciji, čekanju, puzanju - svemu što je suprotstavljeno brzini, hektičnosti, užurbanosti, moranju, trčanju, rokovima i materijalnosti ovoga što danas živimo. Dakle razmišljam o pauzi. I onda mi u krilo padne knjižica poezije dramaturginje Ivane Đule  Anatomija pauze (Oaza Books, 2021). Prvi dio knjige se sastoji od cik...