Preskoči na glavni sadržaj

Agnesina ispovijed - stilski izbrušen roman o nevjerojatnoj ženi

Na posljednjem susretu Kabineta čuda raspravljali smo o romanu Agnesina ispovijed koji je napisala Hannah Kent, a na hrvatski ga je prevela Ivana Jandras Szekeres (Znanje, 2014.)



Na susretu u knjižari Fraktura bilo nas je manje nego obično - to je obično sudbina ljetnih termina, ali roman Agnesina ispovijed nam se svima svidio. Radnja se temelji na istinitom događaju - autorica je fikcionalizirala život stvarne žene - posljednje osobe pogubljene na Islandu, optužene da je sudjelovala u ubojstvu gazde na imanju na kojem je živjela. 

Ovaj je roman stilski dragulj. Rečenice mu povremeno isklizavaju u poeziju i likovi su fino psihološki iznijansirani s mnoštvom zanimljivih detalja, a osobito je dobro razrađen lik glavne junakinje Agnes. Ona se kao ubojica osuđena na smrt našla na farmi državnog službenika i tamo neko vrijeme živjela kao sluškinja dok je čekala pogubljenje. U početku su domaćini prema njoj bili podozrivi i neprijateljski nastrojeni, malo kao da ih je bilo strah žene ubojice, ali kako je vrijeme prolazilo njihov odnos se mijenja, to je sve uvjerljivo i priča je do samog kraja vrlo napeta. 



Govorile smo o tome da priča o Agnes ima jaku klasnu komponentu - rođena je silno siromašna, iz vanbračne veze, majka ju je ubrzo napustila, i njezin je život zapravo bio pun teškog rada i okrutnosti. Bila je nevoljena i zato je silno patila. To je ujedno roman o maloj, stisnutoj, konzervativnoj i patrijarhalnoj sredini koja kao da je jedva dočekala optužiti Agnes, jer ionako je bila previše pametna i previše sposobna, previše je stršala od drugih pa je lako postala poznata, kako je rekla jedna sluškinja - po oštrom jeziku i labavoj suknji. Agnes je zanimljiv i jaki ženski lik, ona je potpuno svoja, čak i u tim užasnim okolnostima, ne opravdava se niti kuka, ne traži ništa za sebe.

Netko je pitao kako to da joj obrazovanje nije moglo poslužiti da ipak nađe neki izlaz - jer očito je bila dosta načitana. Ali velika je vjerojatnost da sama nije mogla baš puno promijeniti, okolnosti su bile previše stisnute, bila je previše omeđena borbom za golu egzistenciju. Imanja na kojima je radila bila su ponekad toliko siromašna da su njezini gazde bili gladni, iz toga se najbolje vidi u kojem je ona bila položaju - kao sluškinja ljudi koji i sami jedva preživljavaju. 

Fotografiju je Hannah Kent snimila na Islandu. Izvor


Komentirale smo i lik mladog đakona Totija kojeg je sama izabrala da joj bude duhovna podrška do izvršenja kazne. Zanimljivo je zašto je odabrala baš njega - jer je on bio jedini muškarac, možda i jedina osoba koja je prema njoj bila ljubazna, i to nekad u prošlosti, a njoj je ta sitna ljubaznost - to obraćanje pažnje toliko značilo da ga se sjetila sad kad joj je bilo najteže. Toti se zbližio s Agnes, pustio je da mu govori o svome životu i time na neki način iznevjerio svoje mentore i nadređene (koji bi joj samo govorili o tome što i kako treba činiti da spasi dušu, bez namjere da je slušaju - osim ako ne želi priznati zločin!) Pitale smo se kakve će ožiljke taj odnos ostaviti na njegovoj tako mladoj duši, kako će ga to obilježiti na njegovom daljnjem duhovnom putu. 

Roman sam čitala dvaput i jako ga preporučujem. Potpuno me uvukao u radnju i zbližio gotovo sa svim likovima, imala sam osjećaj da živim tamo s njima. Lijepo prikazuje Island i njihove vremenske (ne)prilike i sve što moraju njima prilagoditi. Na primjer, jednu mrtvu ženu dosta vremena drže u kući jer moraju čekati da se zemlja dovoljno odledi da bi je mogli pokopati! Zanimljiva su i jela koja jedu, pa lišajevi koje kuhaju za kašalj... Priča je vrlo autentična i divno napisana, ima u sebi i nešto komercijalno (najavljuju i film), ali mene je potpuno, potpuno osvojila. 

Pogledajte fotografije koje je Hannah Kent napravila na Islandu dok je istraživala za roman. 

Kabinet čuda sam ja osmislila, a odvija se u suradnji udruge Blaberon i knjižare Fraktura.

Financira ga Grad Zagreb


--- Marija --- 









Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Wisława Szymborska - Svijet koji nije od ovoga svijeta

Jako mi se svidjelo što je na inauguraciji novog američkog predsjednika mlada pjesnikinja Amanda Gorman gorljivo recitirala svoju poeziju. To je nešto posebno, da poezija ima veliku ulogu na ovako velikom događaju kojeg prati cijeli svijet. Podsjetilo me to na činjenicu da poezija može biti - i trebala bi biti - upotrebljiva. Mislim da je na to mislila Divna Zečević kad je 1973. u dnevnik zapisala:  Pjesme volim objavljivati u dnevnim ili tjednim novinama ali nikako ne u časopisima. Želim da pjesma stigne do onoga kome je namijenjena i ne volim pomisao da mi pjesma leži u časopisu izložena kao u vitrini do koje će doći, ako dođu, rijetki posjetioci. Ne volim vidjeti svoju pjesmu u književnom časopisu pritisnutu kao leptira ili kao biljku u herbariju. Mnogo više volim da se pjesma na novinskom papiru povlači pod nogama ili da se njome zamotaju cipele koje se nose na popravak. Ipak ima u tom slučaju više nade da će nekome pogled zapeti ako ništa barem na naslovu – pa da pomisli ak...

Čitateljska radionica Kabinet čuda

Cijeli život čitam i volim s drugima razgovarati o pročitanim knjigama. Zato nije čudno da me zanimaju programi za poticanje čitanja.  Zato sam osmislila čitateljsku radionicu  Kabinet čuda - neku vrstu čitateljskog kluba. Sastajemo se jednom mjesečno u knjižari Fraktura  i raspravljamo o unaprijed dogovorenoj knjizi. Prvi sastanak je bio u siječnju 2021. Za vrijeme nepovoljne epidemiološke situacije sastanci su se odvijali preko zooma. Književna djela koja čitamo u programu biram po njihovim umjetničkim karakteristikama ali zanima me i njihova društvena relevantnost. Radionice nam svima nude ugodno provedeno vrijeme, ali i više od toga. Vjerujem da se društveni i politički potencijal književnosti ostvaruje kroz aktivno, kritičko čitanje i živu raspravu. Zbog različitih mišljenja o tekstu počinjemo šire razmišljati i zajedno osvještavamo utopijski potencijal književnosti – neke nas knjige doslovno pomiču s mjesta , potiču nas na mišljenje o stvarima o kojima bez tih tekst...

Ivana Đula: Anatomija pauze

Poezija je nepredvidivost, ona izražava ono o čemu se ne može govoriti, najbolja je kao pokušaj, kao mucanje, traganje za izrazom kojim ćemo doprijeti malo bliže osjećajnosti, malo bliže istini, malo bliže onome što nas muči. I nerijetko se dogodi da nas pronađe kad ni sami ne znamo da nam treba, kao da idemo kroz život postavljajući pitanja, a onda nam određena pjesma u pravom trenutku padne u krilo. I ne daje nam odgovore, jer umjetnost je uvijek pitanje, ali pomogne nam misliti i bivati dalje, kretati se kroz život s određenom jasnoćom koja prije čitanja te poezije za nas nije postojala. U posljednje vrijeme često razmišljam o tišini, sporosti, strpljenju, koncentraciji, čekanju, puzanju - svemu što je suprotstavljeno brzini, hektičnosti, užurbanosti, moranju, trčanju, rokovima i materijalnosti ovoga što danas živimo. Dakle razmišljam o pauzi. I onda mi u krilo padne knjižica poezije dramaturginje Ivane Đule  Anatomija pauze (Oaza Books, 2021). Prvi dio knjige se sastoji od cik...