Preskoči na glavni sadržaj

Radio Siga Ivana Vidaka - dobrodošli odmak od domaće produkcije

Na susretu Kabineta čuda krajem veljače razgovarali smo o romanu Ivana Vidaka Radio Siga (Sandorf, 2020.)

Atmosfera na susretu je bila odlična, uporno se razgovorima o dobroj literaturi opiremo prirodnim i društvenim nepogodama! Većinom nam se roman svidio. Podijelili smo se na one koji za Ivana Vidaka ranije nisu ni čuli, i nekoliko čitateljica koje njegovu zbirku priča Ugljik na suncu (Sandorf, 2015.) preporučuju kao zanimljivu i pomalo pomaknutu. 

Manjina se izjasnila da roman nisu mogli pročitati do kraja - uglavnom jer im je tema previše slična drugim već poznatim romanima (npr. Velika Bilježnica Agote Kristof ili Limeni bubanj Gunthera Grassa) pa ih tekst naprosto nije vukao na daljnje čitanje. 

No većini se Radio Siga svidjela kao odmak od velikog dijela domaće produkcije. Taj roman o lokalnom autsajderu - dobošaru Kalmanu Gubici u vojvođanskom mjestu Siga totalno je nepretenciozan, to je zanimljiva i pitka, suptilna priča, ispričana vrlo finim, filigranskim stilom. Autor spretno kombinira vojvođansku povijest, dojmljivu atmosferičnost i magijski realizam u romanu – vrlo rijedak u domaćoj književnosti. Toliko nam se svidio da smo gotovo svi poželjeli da je magijskog realizma u romanu bilo i više, i mnogi su se složili da je roman najslabiji upravo u srednjem, najrealističnijem dijelu. Nekoliko se puta moglo čuti da dijelovi koji sadrže magijski realizam podsjećaju na slike Marca Chagala

Komentirali smo odličnu i upečatljivu naslovnicu knjige koju je dizajnirao Zvonimir Haramija, a bilo je riječi i o podnaslovu romana Radio Siga: deklinacija. Nekima je mijenjanje poglavlja po padežima bio odličan pokazatelj dublje transformacije lika i svijeta. Govorili smo o vrlo dobro opisanom prostoru vojvođanskog mjesta Siga – o tom mikrolokalitetu koji uspješno zrcali mala kontinentalna mjesta i njihovu dinamiku. Netko je primijetio da autor koristi mnogo lokalnih izraza kojima radnju romana učvršćuje na tom geografskom prostoru, a bilo je riječi i o tome da upečatljivo opisuje nestajanje starih zanata kao što su ledar, dobošar ili kurtlaš, obuhvaćajući s druge strane pojavu radija ili struje koje posve mijenjaju atmosferu toga malog mjesta i ustaljeni život stanovnika.  

Marc Chagall: The Dream, izvor

Puno smo komentirali lik Kalmana Gubice. On je glavni lik, možda i jedini cjeloviti lik ovoga romana, jer drugi kao da služe tome da bi samo malo bolje osvijetlili njegov karakter, kao na pozornici. Tog čudesnog individualca pisac je iskoristio da bi kroz njegovu sudbinu prikazao predratnu, ratnu i poratnu situaciju u jednom bačkom mjestu. 

Kalmana život nije mazio, rano je ostao bez ikoga svog, a preživio je i čudesni udar munje koja mu je ostavila nevjerojatne i magične posljedice. Počeo je u glavi čuti Glas oca – govorili smo o tome da se možda u tom Glasu ispoljava čežnja za ocem, želja da ga netko voli, da netko obrati pažnju na njega. Druga posljedica je pojačana seksualna moć zbog koje je postao meta seoskih žena. 

Govorili smo i o patrijarhalnosti tog malog mjesta - o tome da bi se književnost trebala čitati onkraj doslovnog značenja, pa priče ne moraju nužno biti emancipacijske da bismo razmišljali o ženama i njihovim životima - te nam uvide mogu omogućiti i patrijarhalne priče (najbolji je primjer ovaj roman koji ne donosi nijedan snažni ženski lik).                                                   

Za vrijeme čitanja srodili smo se s Kalmanom Gubicom, pitali smo se je li nam simpatičan, kao osoba  koja ima moć transformirati se kroz povijesne i društvene promjene. On sve uspijeva preživjeti, uvijek se nekako snaći jer je - kako je netko rekao - „pomirljiva ravničarska duša“, ali nikad se ne može posve uklopiti, niti može biti sretan. Rođen pod nesretnom zvijezdom, ovaj vječito napušteni autodestruktivac za kojeg se u jednom trenutku čini da mu se nasmiješila sreća – tu situaciju brzo mijenja, opet ostaje nesretan i sam – ili je možda sretan, jer je ta radikalna usamljenost jedino stanje koje poznaje, jedino koje može živjeti? 

Prva zbirka priča Ivana Vidaka


Govorili smo o tome da Kalman nije mjesna „luda“ iako se tako može činiti na prvi pogled, on je lik koji teško uspostavlja kontakte s ljudima, uspostavlja ih na neki svoj način, ali raste, razvija se, to se vidi i iz njegovog odnosa prema psima u kojem se puno više predaje nego u odnosu s ljudima. 

Bilo je riječi o Vojvodini kao prostoru „manjinskog zajedništva“ koji političke promjene nisu uspjele uništiti, o multikulturalnosti ove priče, a osobito o njezinoj ambijentalnosti – o ambijentu priče, ali i unutarnjem psihološkom ambijentu koji Kalman Gubica emanira kao lik. Netko je divno primijetio da se ovaj roman događa na relativno uskom prostoru i u određenom vremenu – da je Kalman lik koji je iz tog prostora u i tom vremenu izrastao, ali je s njegovim nestankom – s dolaskom velikih promjena industrijske revolucije – i sam nestao. 

Na kraju je postavljeno pitanje možemo li Kalmana Gubicu voljeti? Kakav je naš kapacitet za voljeti nesavršenost? Ako možemo, zapravo dokazujemo da imamo kapacitet za ljubav. Moramo ga voljeti, trebamo ga pokušati razumjeti – dodao je netko – jer on „širi prostore duše“, a nije baš spretan to pokazati na van. 

Upravo takvog nesavršenog upoznat ćete ga u ovom romanu – upoznati, i nikad ga nećete zaboraviti – bit će jedan od onih likova koji su zauvijek upisani u vašu osobnost. Zato čitajte Radio Sigu!

Pogledajte i razgovor koji je s Ivanom Vidakom vodila Sanja Baković:


Kabinet čuda sam ja osmislila, a odvija se u suradnji udruge Blaberon i knjižare Fraktura - još uvijek preko zooma. 

Financira ga Grad Zagreb















Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Wisława Szymborska - Svijet koji nije od ovoga svijeta

Jako mi se svidjelo što je na inauguraciji novog američkog predsjednika mlada pjesnikinja Amanda Gorman gorljivo recitirala svoju poeziju. To je nešto posebno, da poezija ima veliku ulogu na ovako velikom događaju kojeg prati cijeli svijet. Podsjetilo me to na činjenicu da poezija može biti - i trebala bi biti - upotrebljiva. Mislim da je na to mislila Divna Zečević kad je 1973. u dnevnik zapisala:  Pjesme volim objavljivati u dnevnim ili tjednim novinama ali nikako ne u časopisima. Želim da pjesma stigne do onoga kome je namijenjena i ne volim pomisao da mi pjesma leži u časopisu izložena kao u vitrini do koje će doći, ako dođu, rijetki posjetioci. Ne volim vidjeti svoju pjesmu u književnom časopisu pritisnutu kao leptira ili kao biljku u herbariju. Mnogo više volim da se pjesma na novinskom papiru povlači pod nogama ili da se njome zamotaju cipele koje se nose na popravak. Ipak ima u tom slučaju više nade da će nekome pogled zapeti ako ništa barem na naslovu – pa da pomisli ak...

Čitateljska radionica Kabinet čuda

Cijeli život čitam i volim s drugima razgovarati o pročitanim knjigama. Zato nije čudno da me zanimaju programi za poticanje čitanja.  Zato sam osmislila čitateljsku radionicu  Kabinet čuda - neku vrstu čitateljskog kluba. Sastajemo se jednom mjesečno u knjižari Fraktura  i raspravljamo o unaprijed dogovorenoj knjizi. Prvi sastanak je bio u siječnju 2021. Za vrijeme nepovoljne epidemiološke situacije sastanci su se odvijali preko zooma. Književna djela koja čitamo u programu biram po njihovim umjetničkim karakteristikama ali zanima me i njihova društvena relevantnost. Radionice nam svima nude ugodno provedeno vrijeme, ali i više od toga. Vjerujem da se društveni i politički potencijal književnosti ostvaruje kroz aktivno, kritičko čitanje i živu raspravu. Zbog različitih mišljenja o tekstu počinjemo šire razmišljati i zajedno osvještavamo utopijski potencijal književnosti – neke nas knjige doslovno pomiču s mjesta , potiču nas na mišljenje o stvarima o kojima bez tih tekst...

Ivana Đula: Anatomija pauze

Poezija je nepredvidivost, ona izražava ono o čemu se ne može govoriti, najbolja je kao pokušaj, kao mucanje, traganje za izrazom kojim ćemo doprijeti malo bliže osjećajnosti, malo bliže istini, malo bliže onome što nas muči. I nerijetko se dogodi da nas pronađe kad ni sami ne znamo da nam treba, kao da idemo kroz život postavljajući pitanja, a onda nam određena pjesma u pravom trenutku padne u krilo. I ne daje nam odgovore, jer umjetnost je uvijek pitanje, ali pomogne nam misliti i bivati dalje, kretati se kroz život s određenom jasnoćom koja prije čitanja te poezije za nas nije postojala. U posljednje vrijeme često razmišljam o tišini, sporosti, strpljenju, koncentraciji, čekanju, puzanju - svemu što je suprotstavljeno brzini, hektičnosti, užurbanosti, moranju, trčanju, rokovima i materijalnosti ovoga što danas živimo. Dakle razmišljam o pauzi. I onda mi u krilo padne knjižica poezije dramaturginje Ivane Đule  Anatomija pauze (Oaza Books, 2021). Prvi dio knjige se sastoji od cik...