Preskoči na glavni sadržaj

Ptica u meni leti kamo hoće - preporuka za čitanje

Sigurno ste nekad poželjeli biti negdje drugdje, krenuti ispočetka. Sigurno ste u djetinjstvu zamišljali druge roditelje, druge okolnosti, veći grad, manji grad, bučnije mjesto, tiše mjesto, u svakom slučaju - neko drugo mjesto. Ponekad maštamo jer je to zabavno, jer smo nemirna duha pa se lako zanosimo, a ponekad je taj zanos, domišljaj - čisto preživljavanje osobnosti, pobjeda vlastitog ja nad okolnostima koje ga žele ukalupiti, "unormaliti", učiniti običnim.  

Još su nedavno životi žena bili od djetinjstva određeni kućom, obitelji, ispunjavanjem prirodnih dužnosti. Ali oduvijek je bilo mislećih i kreativnih žena koje su se željele otisnuti, izboriti za nešto drugo, koje su od djetinjstva osjećale da su na krivom mjestu, da je život negdje drugdje, da bi i one mogle biti nešto drugo. 

Na jednu takvu priču podsjeća i zanimljivi grafički roman Ptica u meni leti kamo hoće Sare Lundberg (Planet Zoe, prev. Željka Černok, 2020.). To je ilustrirana ženska biografija s vrlo malo lirskoga teksta, gotovo poput stihova u prozi, a inspirirana je slikarstvom, pismima i dnevnicima švedske slikarice Berte Hansson (1910.-1994.). Njezine se slike svrstavaju u ekspresionizam i najpoznatija je po slikama djece. 


Knjiga govori o djetinjstvu glavne junakinje, o njezinom odrastanju 1920-ih u gruboj seoskoj sredini punoj nerazumijevanja. Zato je vrlo uspjela metafora ptice u naslovu - ona zapravo želi otperjati na neko drugo mjesto koje još nije upoznala, nije ga spoznala, ali ga osjeća. Za vrijeme čitanja i ja sam je osjećala, bio mi je jasan njezin dojam da ne pripada, žuljala me njezina neadekvatnost, neprirodnost u sredini u kojoj je sve prirodno, žuljala su me njezina pitanja na mjestu gdje se nude sami odgovori. 


Ptica u meni leti kamo hoće knjiga je puna melankolije, neke potmule žudnje, pretpostavljam da su njome natopljeni i dnevnici Berte Hansson. Ta se potraga za nečim nepoznatim vidi već na naslovnici gdje djevojčica na drvetu - iznad teškoga života kojim kao da je kažnjena - gleda u visinu, kao da sanjari, kao da je negdje drugdje.

U djetinjstvu njezinu je obitelj razdirala majčina teška bolest, majka ima tuberkulozu,

crne mrlje na plućima, kao da ih je netko išarao ugljenom 

Majka boluje, ubrzo i umire, a bila je jedina osoba u obitelji koja je razumjela umjetničke potrebe glavne junakinje. Osjetljivoj djevojčici nakon majčine smrti ne preostaje drugo nego čeznuti - za majčinim dodirom, za razumijevanjem obitelji i vršnjaka u uskoj sredini, za slikanjem i sviranjem, za životom prožetim umjetnošću, ljepotom i slobodom. Od ranih dana ona traži svoje mjesto u svijetu, shvaća da život mora nuditi i nešto više, a ne samo ono što joj nude obitelj i škola - ukalupljivanje, teret očekivanja, teški, tupi fizički rad bez puno pitanja, zato nije čudno da su je otpočetka etiketirali kao niškoristi. Najsretnija je kad se osamljuje, daleko od prodika (kad će nešto upitati, učitelj će joj reći ne pravi se da si nešto posebno...). U šumi je sama, uživa raditi ptice od gline, fascinira je glina:

 možeš je oblikovati u što god hoćeš

Čak će joj se učiniti da će jedna ptica koju je napravila poletjeti! 

U vrijeme kad se od djevojaka očekivala udaja i poslušnost, njoj se želudac stisne kad se sjeti da bi trebala biti domaćica, izlaz uvijek vidi u prirodi: 

ponekad poželim da sam životinja.  

Shvatila je kako funkcionira konvencija jer primjećuje: 

Ako se želiš uklopiti, ne smiješ nikome otkriti svoje čežnje. Moraš biti tih. I ne pokazati svoje pravo lice. 

Ipak, nije pristala na šutnju - pustila je ljutnji i želji da je nose i oslobodila se - od sredine i očekivanja. 

Izvor: klik

Priča je to - za njezino vrijeme dosta tipična - o ženskoj borbi za vlastitu kreativnost, za izdvajanje iz očekivanih ženskih kalupa i otvaranje prostora vlastite slobode - za koji se ova umjetnica na kraju zaista i izborila. Zato je to i priča o nadi, o nadilaženju vlastitih okolnosti i okušavanju vlastite priče, vlastitog puta. U početku se Berta Hansson školovala za učiteljicu i radila u školi (to je ocu još bilo koliko-toliko prihvatljivo, sigurno bolje nego da bude umjetnica!), no onda je uz pomoć spisateljice i umjetnice Else Björkman-Goldschmidt organizirala svoju prvu izložbu, odvažila se. Kad je došla do Pariza i tamo doživjela umjetnost koju je poznavala samo iz knjiga i vlastite mašte, u dnevnik je zapisala 

ptica u meni raširila je svoja krila i leti kamo hoće


Knjiga je lijepo ilustrirana, sjetno, prozračno, uz prelijevanje boja i povremene kolaže koji crtežima dodaju osjećaj slojevitosti. O nastanku ilustracija pogledajte tekst Sare Lundberg: https://blog.picturebookmakers.com/post/182911913191/sara-lundberg  

Ovo je samo preporuka za čitanje, Ptica u meni leti kamo hoće je slojevita knjiga za polagana čitanja, uživanja i iščitavanja, obujmit će vas svojom melankolijom, tišinom, i nekom snagom glavne junakinje koja izbija ih tih malo rečenica... Prikladna je za djecu i odrasle, idealna za otkrivanje još jedne zaturene ženske subjektivnosti. S djecom nakon čitanja na internetu možete potražiti slike Berte Hansson i više se informirati o njoj. 

Evo i njezine fotografije 

Izvor: klik


---- Marija Ott Franolić

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Wisława Szymborska - Svijet koji nije od ovoga svijeta

Jako mi se svidjelo što je na inauguraciji novog američkog predsjednika mlada pjesnikinja Amanda Gorman gorljivo recitirala svoju poeziju. To je nešto posebno, da poezija ima veliku ulogu na ovako velikom događaju kojeg prati cijeli svijet. Podsjetilo me to na činjenicu da poezija može biti - i trebala bi biti - upotrebljiva. Mislim da je na to mislila Divna Zečević kad je 1973. u dnevnik zapisala:  Pjesme volim objavljivati u dnevnim ili tjednim novinama ali nikako ne u časopisima. Želim da pjesma stigne do onoga kome je namijenjena i ne volim pomisao da mi pjesma leži u časopisu izložena kao u vitrini do koje će doći, ako dođu, rijetki posjetioci. Ne volim vidjeti svoju pjesmu u književnom časopisu pritisnutu kao leptira ili kao biljku u herbariju. Mnogo više volim da se pjesma na novinskom papiru povlači pod nogama ili da se njome zamotaju cipele koje se nose na popravak. Ipak ima u tom slučaju više nade da će nekome pogled zapeti ako ništa barem na naslovu – pa da pomisli ak...

Čitateljska radionica Kabinet čuda

Cijeli život čitam i volim s drugima razgovarati o pročitanim knjigama. Zato nije čudno da me zanimaju programi za poticanje čitanja.  Zato sam osmislila čitateljsku radionicu  Kabinet čuda - neku vrstu čitateljskog kluba. Sastajemo se jednom mjesečno u knjižari Fraktura  i raspravljamo o unaprijed dogovorenoj knjizi. Prvi sastanak je bio u siječnju 2021. Za vrijeme nepovoljne epidemiološke situacije sastanci su se odvijali preko zooma. Književna djela koja čitamo u programu biram po njihovim umjetničkim karakteristikama ali zanima me i njihova društvena relevantnost. Radionice nam svima nude ugodno provedeno vrijeme, ali i više od toga. Vjerujem da se društveni i politički potencijal književnosti ostvaruje kroz aktivno, kritičko čitanje i živu raspravu. Zbog različitih mišljenja o tekstu počinjemo šire razmišljati i zajedno osvještavamo utopijski potencijal književnosti – neke nas knjige doslovno pomiču s mjesta , potiču nas na mišljenje o stvarima o kojima bez tih tekst...

Ivana Đula: Anatomija pauze

Poezija je nepredvidivost, ona izražava ono o čemu se ne može govoriti, najbolja je kao pokušaj, kao mucanje, traganje za izrazom kojim ćemo doprijeti malo bliže osjećajnosti, malo bliže istini, malo bliže onome što nas muči. I nerijetko se dogodi da nas pronađe kad ni sami ne znamo da nam treba, kao da idemo kroz život postavljajući pitanja, a onda nam određena pjesma u pravom trenutku padne u krilo. I ne daje nam odgovore, jer umjetnost je uvijek pitanje, ali pomogne nam misliti i bivati dalje, kretati se kroz život s određenom jasnoćom koja prije čitanja te poezije za nas nije postojala. U posljednje vrijeme često razmišljam o tišini, sporosti, strpljenju, koncentraciji, čekanju, puzanju - svemu što je suprotstavljeno brzini, hektičnosti, užurbanosti, moranju, trčanju, rokovima i materijalnosti ovoga što danas živimo. Dakle razmišljam o pauzi. I onda mi u krilo padne knjižica poezije dramaturginje Ivane Đule  Anatomija pauze (Oaza Books, 2021). Prvi dio knjige se sastoji od cik...