Preskoči na glavni sadržaj

Ženska borba za kreativnost ili kako idu zajedno poezija i češnjak

Kad se dugo bavimo jednom temom, može nam se činiti da više mi ne tražimo nju nego ona pronalazi nas. Godinama sam proučavala ženske autobiografske tekstove i žensku književnost, ženske biografije, pitala se kad su se i kako snalazile, gdje su, osobito u prošlosti, opeterećene djecom i kućanskim obavezama, nalazile vremena za intelektualni i kreativni rad? 


Neki dan, kad uopće nisam o toj temi razmišljala, u knjižnici 
mi je za oko zapela nova zbirka pjesama Vande Mikšić Moglo bi sve biti, otvorila sam je nasumce i prva pjesma koju sam pročitala bila je "Moje ruke od češnjaka". 




Ovaj eklektični spoj češnjaka, foucaulta, de sadea i dječjih guzica - podsjetio me na prekide kojima su izloženi ženski životi, na vječiti spoj visokog i niskog, na posvemašnji nedostatak vremena za stvaranje koji su mnoge žene tematizirale. Vratilo me to ženama koje su se u prošlosti borile za svoj prostor za bavljenje kreativnim i intelektualnim radom, za tzv. vlastitu sobu - ali prije svega - za vlastito vrijeme. Za mir i i tišinu potrebnu za stvaranje. Krale su trenutke od svakodnevice, a pogled im je često bio usmjeren drugim kreativnim ženama, uz neizbježno pitanje - kako su one uspjele? I kako to da je Vanda Mikšić tu pjesmu napisala 2019., i kako to da je ona tako bolno relevantna - i da tako bolno podsjeća na tolike njezine prethodnice?

Imala sam osjećaj kao da se preda mnom rastvara jedna masivna knjiga u raspadu, stranice joj se raspiruju naglim vjetrom kojega nije bilo u knjižnici ali je svakako postojao u mojoj glavi - vidjela sam je pred sobom, tu golemu knjigu o ženama i intelektualnom radu. Hrbat joj je odavno odvojena od listova, zapackana je rumom, cimetom i rajčicom, miriše na češnjak, neke su stranice nemarno istrgnute, unutra su zalijepljeni recepti raznih formata, na raznobojnim papirićima, salvetama, starim računima, tu su i neki odavno nepostojeći brojevi telefona, rasporedi dojenja, dječji crteži i jedva vidljiva prva dječja slova nesigurno ispisana olovkom. Sva je nagnuta na jednu stranu i ne može se dobro zatvoriti, tu su i ceduljice s pjesmama, odmah pored recepta za pitu od sira možda se nalazi citat Ingeborg Bachmann: U velika bih slova crvenom tintom nacrtala cvjetove turkinja i mogla se sakriti u legendu o ženi koja nikada nije postojala. 

1957. Sylvia Plath u dnevniku u tom kontekstu spominje Virginiju Woolf, kako se s njom "tješila": 

Počelo me zabrinjavati da upadam u sretno praktično tupilo: primjerice, umjesto da proučavam Lockea, ili da pišem - ja ispečem pitu od jabuka i proučavam kuharice kao da su vrhunski romani. Čovječe, kažem sama sebi. Pobjeći ćeš u kuhinju pa uvaliti glavu u tijesto za kekse i ugušiti se. A onda uzmem blaženi dnevnik Virginije Woolf... I ona baš piše kako depresiju liječi čisteći kuhinju jer su joj tekst odbili u Harperu i ne mogu vjerovati da i Velike odbijaju … Kuha bakalar i kobasice. Živjela! Osjećam da su nam životi nekako povezani. Volim je.

Mladi australski pjesnik Charles Doyle sjećao se kako su ga Ted Hughes i Sylvija Plath pozvali na večeru, i nije imao pojma da je i ona pjesnikinja, a kako bi i znao - jer - dok je ona cijelo vrijeme provela u kuhinji, pripremala piletinu, raščišćavala stol i prala suđe, Ted i on satima su sjedili za stolom i komentirali njegove pjesme u rukopisu. Doyle se događaja sjeća kao duge večeri u kojoj se raspravljalo samo o poeziji, dok se njezini stihovi nisu spomenuli ni jednom riječju.



Je li onda čudno da se Plath u dnevniku pitala hoće li se ikada naviknuti na ideju djece i braka, i hoće li joj takav način života pojesti svu kreativnu energiju?

Marina Cvetaeva - poznata po tome da su joj džepovi bili puni ceduljica s pjesmama, da je pisala kada i kako je stigla - u pismu je 1934. zavapila:
Kuća i sve ostalo je na meni: tri sobe prepune starudija, kuhinja i još dve sobice. … čim stignu kući – svi traže da jedu. Sve obaveze oko Mura su moje: ispraćanje i dovođenje iz škole, šetnje, krpljenje, umivanje… ja nikada i nigde ne mogu da odem. Otkada sam se rodila ja ovako nisam živela. I to je bezizlazno. Meni je potreban čovek, pomoćnik i zamenik, nikakva čistačica nije rešenje…

Možda je to najbolje u dnevniku 1898. izrazila Sofija Tolstoj, u pedeset i četvrtoj godini:

Danas sam se pitala zašto nema genijalnih spisateljica, umjetnica ili kompozitorica. To je zato što je sva strast i sposobnost energične žene potrošila njezina obitelj, ljubav, njezin suprug - i osobito njezina djeca. Njezine se druge sposobnosti ne razvijaju, ostaju u stadiju embrija i atrofiraju. Kad prestane podizati i obrazovati djecu, probude joj se umjetničke potrebe, ali tad je već prekasno ...

Divna Zečević tome je fenomenu, u svome stilu, pristupila puno žešće, pa je 1985. u dnevnik zapisala:

Nakon ženskog beskrajnog rada u kući, treba biti idiot pa se začuditi i pitati gdje su žene u umjetnosti i svim ostalim značajnim zbivanjima!



Iste je godine Divna baš doslovno opisala taj kontrast između rastrgane svakodnevice i mira za mišljenje koji nam nude bijeli papiri:
Stojim u kuhinji i psujem Isusa i Majku Božju, šaljem sve u kurac i pičkaram i trpam smeće u kesu i loša jela kuham odnosno, ponavljaju se dva-tri jela, manje ili više upropaštena. Kad nakon svega odem u Institut i sjednem za stol i dotaknem svoje papire – osjetim se konačno u položaju dostojnom čovjeka, vraćam se k sebi, osvješćujem se, život postaje smislen… Što postajem starija, život dobija na vrijednosti, čini mi se da sam prije bezdušno postupala s vremenom svog života; postajem oštra, branim se (uzalud) i tražim načina da spasim svoj život od predodžbe o porodici u kojoj se svi krasno okupljaju oko stola. Nema stola i nema porodice. Psihijatri raspolažu kič-slikom i onda liječe ljude prema kič-modelu …
Za ozbiljan kreativni rad potrebno je vrijeme, prostor, kakve-takve financije - ali i više od toga: važna je i podrška okoline. Dobar je primjer Gustave Flaubert - imao je osobe koje su ga oslobodile svakodnevnih - često zamornih i repetitivnih poslova koji ubijaju želju za kreativnošću... Dok se bavio kreativnim radom, iza njega su stajali sluge i ukućani, pripremali sve što mu je bilo potrebno i pritom hodali na prstima, a navečer su ga posjećivali prijatelji kojima je čitao sve što je toga dana napisao te su o tome diskutirali. Ohrabrenje drugih i oslobođenje od svakodnevice sigurno su u za njegov književni uspjeh bile jako važne, ako ne i presudne.

Jer - svakako je istina da nam je svijet otvoren - knjige su tu, treba ih samo otvoriti, čitati i početi misliti, početi stvarati, ali stvari se jako kompliciraju ako se u danu koji za svih ima 24 sata, jedan veliki dio potroši na održavanje svakodnevne mehanike života koju je Cvetaeva nazvala nasilnikom nad dušama. 

--- Marija Ott Franolić

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Wisława Szymborska - Svijet koji nije od ovoga svijeta

Jako mi se svidjelo što je na inauguraciji novog američkog predsjednika mlada pjesnikinja Amanda Gorman gorljivo recitirala svoju poeziju. To je nešto posebno, da poezija ima veliku ulogu na ovako velikom događaju kojeg prati cijeli svijet. Podsjetilo me to na činjenicu da poezija može biti - i trebala bi biti - upotrebljiva. Mislim da je na to mislila Divna Zečević kad je 1973. u dnevnik zapisala:  Pjesme volim objavljivati u dnevnim ili tjednim novinama ali nikako ne u časopisima. Želim da pjesma stigne do onoga kome je namijenjena i ne volim pomisao da mi pjesma leži u časopisu izložena kao u vitrini do koje će doći, ako dođu, rijetki posjetioci. Ne volim vidjeti svoju pjesmu u književnom časopisu pritisnutu kao leptira ili kao biljku u herbariju. Mnogo više volim da se pjesma na novinskom papiru povlači pod nogama ili da se njome zamotaju cipele koje se nose na popravak. Ipak ima u tom slučaju više nade da će nekome pogled zapeti ako ništa barem na naslovu – pa da pomisli ak...

Čitateljska radionica Kabinet čuda

Cijeli život čitam i volim s drugima razgovarati o pročitanim knjigama. Zato nije čudno da me zanimaju programi za poticanje čitanja.  Zato sam osmislila čitateljsku radionicu  Kabinet čuda - neku vrstu čitateljskog kluba. Sastajemo se jednom mjesečno u knjižari Fraktura  i raspravljamo o unaprijed dogovorenoj knjizi. Prvi sastanak je bio u siječnju 2021. Za vrijeme nepovoljne epidemiološke situacije sastanci su se odvijali preko zooma. Književna djela koja čitamo u programu biram po njihovim umjetničkim karakteristikama ali zanima me i njihova društvena relevantnost. Radionice nam svima nude ugodno provedeno vrijeme, ali i više od toga. Vjerujem da se društveni i politički potencijal književnosti ostvaruje kroz aktivno, kritičko čitanje i živu raspravu. Zbog različitih mišljenja o tekstu počinjemo šire razmišljati i zajedno osvještavamo utopijski potencijal književnosti – neke nas knjige doslovno pomiču s mjesta , potiču nas na mišljenje o stvarima o kojima bez tih tekst...

Ivana Đula: Anatomija pauze

Poezija je nepredvidivost, ona izražava ono o čemu se ne može govoriti, najbolja je kao pokušaj, kao mucanje, traganje za izrazom kojim ćemo doprijeti malo bliže osjećajnosti, malo bliže istini, malo bliže onome što nas muči. I nerijetko se dogodi da nas pronađe kad ni sami ne znamo da nam treba, kao da idemo kroz život postavljajući pitanja, a onda nam određena pjesma u pravom trenutku padne u krilo. I ne daje nam odgovore, jer umjetnost je uvijek pitanje, ali pomogne nam misliti i bivati dalje, kretati se kroz život s određenom jasnoćom koja prije čitanja te poezije za nas nije postojala. U posljednje vrijeme često razmišljam o tišini, sporosti, strpljenju, koncentraciji, čekanju, puzanju - svemu što je suprotstavljeno brzini, hektičnosti, užurbanosti, moranju, trčanju, rokovima i materijalnosti ovoga što danas živimo. Dakle razmišljam o pauzi. I onda mi u krilo padne knjižica poezije dramaturginje Ivane Đule  Anatomija pauze (Oaza Books, 2021). Prvi dio knjige se sastoji od cik...