Preskoči na glavni sadržaj

Skloni se da prođe pjesma – intenzivni susret s poezijom Anke Žagar

Danima čitam razne zbirke pjesama Anke Žagar i sva druga čitanja, sve druge vrste tekstova, pale su pred njezinom poezijom u drugi plan. Stvarno sam, kao što kaže naslov njezine prve zbirke, Išla … i sve zaboravilaEvo jedne pjesme iz te prve zbirke koje je 1983. osvojila prvu nagradu na "Goranovom proljeću". 




Riječi nas ponekad mogu posve obuzeti, obujmiti, držati, mogu od stvarnosti postati - autoričinim riječima - naša bjeguljava abeceda. Nema žurbe, obaveza, nema (loših) vijesti, samo riječi tihotapke čija se tiha snaga počinje prelijevati preko svega ostaloga. Stvarnost mijenja težište, raz-stvarnjuje se, i odjednom dišemo poeziju. 


BRDO JE KRENULO (zbirka Pjevaju razlike tihotapke)

naslov neće zaustaviti pjesmu
brdo je krenulo, sestro hildegarda
nešto ga je uzelo, raspuknulo ga
odmaknuo se kit, odgromadilo se
dan je, odvoze bijelu tehniku
što gorjelo, hladilo, što da je
otvarač neba, bijelo rashodovano
brdo je krenulo, odvlače ga nekamo
sestro hildegarda, boga gledati
kakav zastrašujući gib
tko će opisati ovaj duboki transfer
tko ima zelene oči, neka ga on
pisanje je najtiši prijenos energije
i to bi se moralo osjetiti
kad pogledaš pjesmu, da te uzme
pa ćemo opet od bijeloga ruže ubirati
rosu, srebro i stiropor, sestro hildegarda
zar probuditi ih ujutro u pet
ako su doista krenuli
već su trebali stići
i kad smo bili nadomak zagreba
na dionici od karlovca, farovi oboreni
nešto mora da je, golemo nešto
i kad svi auti prođu, proći će i pjesma
vidiš kako ljudima nestaje svjetlosti iz očiju
evo i pčele su nekamo odletjele, nema ih
nestale u sveto, dušice nebeske
a ona, sestra hildegarda, niti jede, niti pije
ne smije se, brdo je krenulo, sestro hildegarda
i nitko pametan
ne bi mu se našao na putu


Teoretičari kažu, pjesme Anke Žagar odstupaju od uobičajenog poretka riječi u rečenici, ona smišlja neologizme, pišu da je metafora „glavni generator njezinog pjesničkog teksta“ (Tin Lemac), da u njezinoj poeziji nema velikih slova a interpunkcije se neobično koriste, da se u tim pjesmama može primijetiti svojevrsna „razdešenost“, jer ona „sustavno radi na nejasnoći“ (Zvonimir Mrkonjić). I sve je to točno …

A ja?

Meni su pri opetovanom čitanju ove poezije teorijska objašnjenja bila nedostatna, ja sam počela misliti Ankinim riječima, ja sam se odsebila u njezinom pjesmištu. Pustila sam ovim pjesmama da mi se zasviđaju pa da me upahulje. Riječi su me obuzele i gotovo oduzele. 

Evo još jedna pjesma iz prve zbirke: 




Ove nas pjesme bespoštedno sudaraju sa sviješću o moći jezika, o mogućnosti jezika da gradi postojeći ali i nove svjetove (napišem šuma i bude šuma), o njegovoj istovremenoj nedostatnosti (i riječi riječi riječi samo što nisu), o pjesničkoj snazi i njezinoj efemernosti. 




Čitajući ovu poeziju, postala sam druga. Izmijenjena. Jer, kao što je ova pjesnikinja napisala u pjesmi Unutrašnje sunce – lako je izmišljati, treba znati pisati tako da cvijet zamiriše a da ti se duša stvarno pomakne. I možda zauvijek ostane pomaknuta, nova, već-neka-druga? Književnost postaje putokaz, mogućnost novih snalaženja u svijetu, daje nam alate za misliti, za osjećati, za bivati unatoč i usprkos - svim zahtjevima stvarnosti, svoj brzini i besmislu sitnih i sve sitnijih sitnica koje život sa sobom nosi. 


UNUTRAŠNJE SUNCE (zbirka Pjevaju razlike tihotapke)

napisati pjesmu bez riječi
napisati jorgovan

ne izmišljaj
lako je izmišljati
ali napiši ti meni
jorgovan
da bude
zamiriše
čista duša prostora
stvarna pjesma

napiši
sada
jorgovan

i da se više ne mogu odmaknuti nikad
od unutrašnjega njega
ali zar sunca?

gle, zacrnio se, zacijelio cio gradski trg
od zagrljaja riječi
i nijedna nije jorgovan


Umjetnost poput ove životne nam pojmove čini čišćima, razumljivijima, neispisivo pretvara u pisivo, nepojmljivo izvrće u pojmljivo, i nemirne površine stvarnosti postaju nam bliže, življivije. 





Iako će u pjesmi Hitchock, u koricama, Anka Žagar napisati: poezija prestaje tamo gdje počinjem ja, zbog intenzivnog doživljaja teksta, za vrijeme čitanja ovih stihova često bih se sjetila rečenice Marine Cvetajeve Sva sam se pretvorila u bilježnicu


NALAZIŠTE  (zbirka Pjevaju razlike tihotapke)

idem svoj put
i put moj ide sa mnom
i put je i ja sam
tako da ga iza mene nema
i mene iza njega nema
niti išta od toga što je
išlo / ide /išlo bi
ali kad iz čista mira
mimogred
kažem trešnja
on u trešnji otvara more
i otvoreno ti je

Vrhunaravna je to apstrakcija, a opet toliko živa. Tekst istovremeno živ, ali i onaj za kojega vrijedi živjeti.

Pjesme su iz zbirki:
* Pjevaju razlike tihotapke, Meandarmedia, 2015.
* Stvarnice, nemirna površina, Meandarmedia, 2008.
* Išla i ... sve zaboravila, SKUD Ivan Goran Kovačić, edicija Goranovo proljeće, 1983.

--- Marija Ott Franolić

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Wisława Szymborska - Svijet koji nije od ovoga svijeta

Jako mi se svidjelo što je na inauguraciji novog američkog predsjednika mlada pjesnikinja Amanda Gorman gorljivo recitirala svoju poeziju. To je nešto posebno, da poezija ima veliku ulogu na ovako velikom događaju kojeg prati cijeli svijet. Podsjetilo me to na činjenicu da poezija može biti - i trebala bi biti - upotrebljiva. Mislim da je na to mislila Divna Zečević kad je 1973. u dnevnik zapisala:  Pjesme volim objavljivati u dnevnim ili tjednim novinama ali nikako ne u časopisima. Želim da pjesma stigne do onoga kome je namijenjena i ne volim pomisao da mi pjesma leži u časopisu izložena kao u vitrini do koje će doći, ako dođu, rijetki posjetioci. Ne volim vidjeti svoju pjesmu u književnom časopisu pritisnutu kao leptira ili kao biljku u herbariju. Mnogo više volim da se pjesma na novinskom papiru povlači pod nogama ili da se njome zamotaju cipele koje se nose na popravak. Ipak ima u tom slučaju više nade da će nekome pogled zapeti ako ništa barem na naslovu – pa da pomisli ak...

Čitateljska radionica Kabinet čuda

Cijeli život čitam i volim s drugima razgovarati o pročitanim knjigama. Zato nije čudno da me zanimaju programi za poticanje čitanja.  Zato sam osmislila čitateljsku radionicu  Kabinet čuda - neku vrstu čitateljskog kluba. Sastajemo se jednom mjesečno u knjižari Fraktura  i raspravljamo o unaprijed dogovorenoj knjizi. Prvi sastanak je bio u siječnju 2021. Za vrijeme nepovoljne epidemiološke situacije sastanci su se odvijali preko zooma. Književna djela koja čitamo u programu biram po njihovim umjetničkim karakteristikama ali zanima me i njihova društvena relevantnost. Radionice nam svima nude ugodno provedeno vrijeme, ali i više od toga. Vjerujem da se društveni i politički potencijal književnosti ostvaruje kroz aktivno, kritičko čitanje i živu raspravu. Zbog različitih mišljenja o tekstu počinjemo šire razmišljati i zajedno osvještavamo utopijski potencijal književnosti – neke nas knjige doslovno pomiču s mjesta , potiču nas na mišljenje o stvarima o kojima bez tih tekst...

Ivana Đula: Anatomija pauze

Poezija je nepredvidivost, ona izražava ono o čemu se ne može govoriti, najbolja je kao pokušaj, kao mucanje, traganje za izrazom kojim ćemo doprijeti malo bliže osjećajnosti, malo bliže istini, malo bliže onome što nas muči. I nerijetko se dogodi da nas pronađe kad ni sami ne znamo da nam treba, kao da idemo kroz život postavljajući pitanja, a onda nam određena pjesma u pravom trenutku padne u krilo. I ne daje nam odgovore, jer umjetnost je uvijek pitanje, ali pomogne nam misliti i bivati dalje, kretati se kroz život s određenom jasnoćom koja prije čitanja te poezije za nas nije postojala. U posljednje vrijeme često razmišljam o tišini, sporosti, strpljenju, koncentraciji, čekanju, puzanju - svemu što je suprotstavljeno brzini, hektičnosti, užurbanosti, moranju, trčanju, rokovima i materijalnosti ovoga što danas živimo. Dakle razmišljam o pauzi. I onda mi u krilo padne knjižica poezije dramaturginje Ivane Đule  Anatomija pauze (Oaza Books, 2021). Prvi dio knjige se sastoji od cik...